Dit liedje werd honderdduizenden keren gedraaid, maar is een nachtmerrie voor zijn makers

Het hele artikel staat sinds 3 oktober 2019 op Follow the Money.

© CC0 (publiek domein)

55 miljoen seconden was het liedje ‘Lolly’ te horen als achtergrondmuziek bij Tel Sell. Maar de muzikant en zijn uitgever kregen amper betaald. Ze spanden een proces aan tegen hun belangenbehartiger, stichting Sena. Nu, zes jaar later, ligt de zaak bij de Hoge Raad en is het duo verder van huis dan ooit.

DIT STUK IN 1 MINUUT

Waar gaat dit over?

  • In 2007 begint thuiswinkelbedrijf Tel Sell een nieuw liedje te gebruiken voor zijn infomercials. Het nummer, Lolly geheten, wordt een ware hit: in totaal is het sinds 2007 zo’n 55 miljoen seconden op de zenders van RTL te horen geweest.
  • Dat gegeven ontdekken de makers – muzikant Bernhard Joosten en uitgever Ferry van Beek – echter pas in 2011. Op dat moment zijn zij al ruimschoots ‘betaald’ voor het gebruik van het nummer: ze ontvingen een slordige 3000 euro voor 371 minuten zendtijd — een vijfentwintighonderdste van de daadwerkelijke tijd dat het nummer op tv is geweest.
  • Joosten en Van Beek spannen in december 2013 een zaak aan tegen belangenbehartiger Sena. Nu, zes jaar later, ligt de zaak bij de Hoge Raad en kan deze ingrijpende gevolgen hebben voor het auteursrecht in Nederland.

Waarom moet ik dit lezen?

  • De bizarre rechtszaak, waar ook RTL en Tel Sell bij betrokken zijn, toont hoe ondoorgrondelijk de muziekindustrie kan zijn. Zelfs het gerechtshof leek er geen wijs uit te worden. Wat voor kans hebben gewone muzikanten dan?

Hoe heeft Follow the Money dit onderzocht?

  • De auteur sprak met de muzikant en uitgever, las wetteksten, processtukken en uitspraken, en legde de zaak onder meer voor aan muziekrecht-advocaten, Sena’s ceo, RTL, en de oud-ceo van Tel Sell.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *