Schaarste

Bovenstaand portret is onlangs geveild voor 432.000 dollar. Het is gemaakt door kunstmatige intelligentie. Waarom is het zoveel waard?

Volgens Cherie Hu past dit kunstwerk in de traditie van conceptuele kunst, waar het idee en de methode belangrijkers zijn dan het product. Niet wat je ziet, maar hoe het tot stand kwam maakt het portret ruim 4 ton waard.

In muziek gebeurt hetzelfde. Songs zijn onbeperkt beschikbaar. Ze zijn niet schaars meer, dus economisch gezien niet waardevol. Wat wél schaars kan zijn, is het maakproces. Dat verklaart deels waarom artiesten meer dan ooit een verhaal moeten hebben.

Hu kijkt ook hoe samenwerkingen tussen AI en artiesten tot bijzonderen, waardevolle muziek kunnen leiden. Het loont de moeite haar hele nieuwsbrief te lezen.

Hu’s insteek van ‘proces boven project’ viel me extra op omdat ik de laatste tijd dezelfde slogan hanteer, maar in een andere context. Soms ga ik zo op in het schrijven van een lied of artikel dat ik uitgeput raak. Dat voorkom ik door deze Tweet te herlezen:

Ware woorden voor makers die productief willen zijn zonder een burnout te krijgen. En blijkbaar dus ook voor hun publiek.

Deze post komt uit De Muzikantropoloog S03E05, mijn nieuwsbrief van 6 november 2018.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *